zaterdag 21 mei 2011

7 trends voor actiegerichte leiders

Het is lastig om relevante ontwikkelingen te vertalen naar de invloed daarvan op het managen en functioneren van organisaties. Toch is deze stap essentieel voor de manager van de toekomst, want we staan voor een aantal grote ontwikkelingen die op de middellange termijn zorgen voor de nodige aardverschuivingen. De belangrijkste vraag is of het management van de BV Nederland achterover gaat leunen en afwacht, of de uitdaging aanneemt en gaat doen wat ze belooft, practice what you preach?

Trends en management

Om ook in 2011 verder door te groeien als manager is het belangrijk om rekening te houden met een aantal belangrijke ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen lijken op het eerste oog wellicht nogal voor de hand liggend. In de praktijk blijkt echter dat de meeste managers wel op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen, maar hier nog altijd niet concreet actie op ondernemen. Daarom zetten we ze nog eens op een rijtje:
  1. Werken wordt steeds mondialer, we werken in internationale culturen
  2. Duurzaamheid
  3. Belang van social communities wordt groter en groter
  4. Grondstoffen worden nu echt schaars
  5. Langdurige financiële instabiliteit
  6. Ontstaan van nieuwe werkvormen en structuren: virtuele teams, high performance organisaties
  7. Managers moeten zich richten op het beter coachen en begeleiden van medewerkers
De vraag is natuurlijk hoe je deze ontwikkelingen effectief vertaalt naar de praktijk. Wat gaan managers daadwerkelijk doen met deze ontwikkelingen? Er lijkt een natuurlijke neiging om met een zekere traagheid te reageren op ontwikkelingen van buitenaf. Oorzaak daarvan is een soort vluchtgedrag of probleemontkenning en politieke correctheid die maakt dat topmanagers zich laten verleiden tot mooie uitspraken waar in de praktijk toch te weinig van terecht komt. Er zit nog een groot verschil tussen de theorie en de praktijk.

Het belang van sociale media, grootmacht China en de euro

Er zijn drie kernen met:
  1. een extern afstemmingsprobleem,
  2. een intern afstemmingsprobleem
  3. en er zijn binnen organisaties structuren die ervoor zorgen dat organisaties kunnen opereren.
Kijkend naar de externe afstemmingsproblemen, zeg maar de ontwikkelingen in het internationale buitengebied, dan word je daar niet echt vrolijk. Zo is de verwachting dat binnen nu en 2 jaar de euro valt, worden noodzakelijke grondstoffen steeds schaarser en inzet van een geopolitiek machtsspel tussen grootmachten als China, Rusland, Japan, Europa en de Verenigde Staten. Duurzaamheid gaat het thema worden waar nu echt concreet handen en voeten aan wordt gegeven en het web en social communities zijn in staat het verschil te maken. Denk bijvoorbeeld aan Wikileaks en de recente aanval op Shell en op sites van Mastercard en Visa. Web 2.0 is geen leuk speelgoed meer voor nerds en cowboys, maar ze grijpen echt in in de werking en strategie van multinationals zoals Nestlé en Unilever en zelfs van landen.

Mensen vragen om management

Bij interne afstemmingsproblemen focussen we vooral op de tekortkoming van het management om medewerkers in organisaties op een juiste manier te coachen en te begeleiden. Zo is er een nieuw verschijnsel met de naam Bore-out. Een fenomeen waarbij de talenten en capaciteiten van medewerkers zo onbenut blijven dat zij zich vervelen en daardoor ziek worden en uiteindelijk afhaken. Managers zeggen vaak dat mensen de belangrijkste asset zijn, maar de praktijk laat zien dat we nogal slordig met die asset omgaan. Andere belangrijke interne ontwikkelingen zijn het omgaan met de verschillende generaties die ieder een andere kijk en opvatting hebben over werk. En natuurlijk web 2.0, al zie ik dat er ook nadelen zitten aan de overdosis aan informatie [infobesitas] en onderzoek wijst uit dat multitasking helemaal niet effectief blijkt te zijn.

Wil de echte leider opstaan?

Natuurlijk hoef je als manager niet overal op te reageren. Het gaat om de vraag wat je als manager uit alle ontwikkelingen wilt halen voor je eigen organisatie en wat de voorwaarden zijn om met die thema’s concreet aan de slag te gaan. Dat vraagt om een strategie die gericht is op de lange termijn, een strategie waaraan consequent gewerkt kan worden, een stabiele top en concrete prestaties die meetbaar, zichtbaar en voelbaar zijn. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste, omdat mensen op de werkvloer donders goed door hebben wat wel en niet klopt aan een managementverhaal. Er is echter sprake van één managementethiek die telt en dat is het goede voorbeeld geven. Neem al deze ingrediënten bij elkaar en je hebt de manager van de toekomst.

Geen opmerkingen: